'
Научный журнал «Вестник науки»

Режим работы с 09:00 по 23:00

zhurnal@vestnik-nauki.com

Информационное письмо

  1. Главная
  2. Архив
  3. Вестник науки №12 (57) том 1
  4. Научная статья № 19

Просмотры  58 просмотров

Абдуқодиров О.М.

  


ОЛИЙ ТАЪЛИМДА ЭСТРАДА ХОНАНДАЛАРИНИ ТАЙЁРЛАШНИНГ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ *

  


Аннотация:
мақолада олий таълимда эстрада хонандаларини тайёрлашда ўзбек мусиқасининг маҳаллий услублари ва унинг ижрочилари, ўзбек миллий мусиқасида замонавийлик ва замонавий мусиқа, миллий эстрада мусиқаси ва унинг ижрочилари каби мавзулар билан таништириш, шунингдек дарсларни пеадгогик технология методларини қўллаш орқали унинг самарадорлигини ошириш борасида сўз юритилади ва Венн диаграммаси орқали дарсни ташкил этишга мисол келтирилади   

Ключевые слова:
мақом, мусиқа, ижро, эстрада, маданият   


УДК 37

Абдуқодиров О.М.

Ўзбекистон давлат консерваторияси хузуридаги

Ботир Зокиров номли Миллий эстрада саньати институти,

Эстрада хонандалик мутахассислиги,

2 курс магистр

(Ўзбекистон, Тошкент)

 

ОЛИЙ ТАЪЛИМДА ЭСТРАДА ХОНАНДАЛАРИНИ

ТАЙЁРЛАШНИНГ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ

 

Аннотация: мақолада олий таълимда эстрада хонандаларини тайёрлашда ўзбек мусиқасининг маҳаллий услублари ва унинг ижрочилари, ўзбек миллий мусиқасида замонавийлик ва замонавий мусиқа, миллий эстрада мусиқаси ва унинг ижрочилари каби мавзулар билан таништириш, шунингдек дарсларни пеадгогик технология методларини қўллаш орқали унинг самарадорлигини ошириш борасида сўз юритилади ва Венн диаграммаси орқали дарсни ташкил этишга мисол келтирилади.

 

Калит сўзлар: мақом, мусиқа, ижро, эстрада,  маданият.

 

“2017-2021 йилларда Ўзбекистон Республикасини янада ривожлантиришнинг бешта устувор йўналиши бўйича Ҳаракатлар стратегияси”нинг  тўртинчи устувор йўналиши маданият ва санъат соҳаларини янада тараққий эттириш, бешинчи устувор йўналиши эса жамиятни турли маданий таҳдидлардан муҳофаза қилиш деб белгилаб қўйилган[1]. Маданият ва санъат, жумладан мусиқа санъати тараққиёти асослари Ҳаракатлар стратегиясининг негизи сифатида қабул қилингани соҳа вакиллари зиммасига кўпгина вазифалар белгилаганини кўрсатади. Бу фикрлардан кўриниб турибдики, ёшларга жаҳон мусиқа маданиятини ўргатиш билан бир қаторда олий таълимда эстрада хонандаларини тайёрлашнинг профессионал жихатларини ривожлантиришга асосий эътиборни қаратмоғимиз лозим.

Дарс жараёнида илғор педагогларни иш тажрибаси билан танишиш, дарсларини кузатиш ва таҳлил қилиш, дарс жараёнидаги фойдаланган метод ва технологияларни ўқув жараёнига қўллаш бўйича амалий кўникмаларни амалий тажрибада кўрсата олиш, очиқ, кўргазмали, намунавий дарслар ва уларга қўйилган талаблар асосида дарсни таҳлил қилиш олий таълимда эстрада хонандаларини тайёрлашнинг профессионал жиҳатларини ривожлантириш учун асос бўлади.

Бошланғич мусиқа саводи, мусиқий асарлар ижодкорлари фаолияти, мусиқа ижрочилиги, ашула, хор, ансамбль, оркестр ва синфоник оркестрлар фаолияти, мусиқий саҳна асарлари, халқ ва профессионал мусиқаси, бастакорлар ва композиторлар ижодини ўзбек халқ чолғу асбобларидан билишини машҳур ўзбек халқ созанда ва хонандалар ижоди, фаолияти, мусиқий атама ва иборалари, мусиқий жанрлари, устозона, мумтоз мусиқа, Шарқ халқлари мусиқаси ва жаҳон халқлари мусиқаси уларнинг таниқли намоёндалари, мақом ва шашмақом, унинг машҳур ижрочилари фаолияти ўзбек мусиқасида маҳаллий услублари ва унинг ижрочилари, ўзбек миллий мусиқасида замонавийлик ва замонавий мусиқа, миллий эстрада мусиқаси ва унинг ижрочилари каби мавзулар асосида миллий мусиқа маданиятимизни ўзлаштиришини назоратда тутади.

Дарсларни пеадгогик технология методларини қўллаш орқали унинг самарадорлигини ошириш мумкин. Бунга Венн диаграммаси мисол бўла олади.

ВЕНН ДИАГРАММАСИ

Методнинг мақсади: Бу метод график тасвир орқали ўқитишни ташкил этиш шакли бўлиб, у иккита ўзаро кесишган айлана тасвири орқали ифодаланади. Мазкур метод турли тушунчалар, асослар, тасавурларнинг анализ ва синтезини икки аспект орқали кўриб чиқиш, уларнинг умумий ва фарқловчи жиҳатларини аниқлаш, таққослаш имконини беради.

Методни амалга ошириш тартиби:

  • иштирокчилар икки кишидан иборат жуфтликларга бирлаштириладилар ва уларга кўриб чиқилаётган тушунча ёки асоснинг ўзига хос, фарқли жиҳатларини (ёки акси) доиралар ичига ёзиб чиқиш таклиф этилади;
  • навбатдаги босқичда иштирокчилар тўрт кишидан иборат кичик гуруҳларга бирлаштирилади ва ҳар бир жуфтлик ўз таҳлили билан гуруҳ аъзоларини таништирадилар;
  • жуфтликларнинг таҳлили эшитилгач, улар биргалашиб, кўриб чиқилаётган муаммо ёҳуд тушунчаларнинг умумий жиҳатларини (ёки фарқли) излаб топадилар, умумлаштирадилар ва доирачаларнинг кесишган қисмига ёзадилар.

Намуна:

 

Саҳнавий жанрларнинг умумийлиги ва фарқлари

 

Бундай дарсда ўқитувчи анъанавий дарснинг ностандарт, ижодий элементларига мурожаат қилиш, лексик диктант ёки кроссворд ва топишмоқлар тузиш мумкин. Асосийси, дарсда болаларнинг зерикишига йўл қўймаслик, уларнинг ўзлари ишлашни, ўқишни хоҳлашлари керак. Шунда дарс муваффақиятли ўтади ва ностандарт, ижодий дарслар янада кўпаяди.

 

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР:

 

  1. Ўзбекистон Республикаси Президентининг Фармони. Ўзбекистон Республикасини янада ривожлантириш бўйича Ҳаракатлар стратегияси тўғрисида // Ўзбекистон Республикаси қонун ҳужжатлари тўплами.- 2017 йил. 6-сон. 26-бет.
  2. Толипов Ў., Усмонбоева М.Педагогик технологияларнинг тадбиқий асослари – Т.: 2006. – 163 б.
  3. Нурматов Ҳ. ва бошқалар 1-3 синф “Мусиқа” дарсликлари. 2016

 

Abdukodirov O.M.

Institute of National Variety Art named after Batyr Zakirov

(Uzbekistan, Tashkent)

 

POPULAR SINGERS IN HIGHER EDUCATION

PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES OF TRAINING

 

Abstract: the article talks about the introduction of topics such as local styles of Uzbek music and its performers, modernity and modern music in Uzbek national music, national pop music and its performers, as well as improving the effectiveness of lessons by using pedagogical technology methods in the training of pop singers in higher education, and through the Venn diagram an example of organizing a lesson is given.

 

Keywords: status, music, performance, pop, culture.

  


Полная версия статьи PDF

Номер журнала Вестник науки №12 (57) том 1

  


Ссылка для цитирования:

Абдуқодиров О.М. ОЛИЙ ТАЪЛИМДА ЭСТРАДА ХОНАНДАЛАРИНИ ТАЙЁРЛАШНИНГ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ // Вестник науки №12 (57) том 1. С. 129 - 132. 2022 г. ISSN 2712-8849 // Электронный ресурс: https://www.вестник-науки.рф/article/6601 (дата обращения: 20.04.2024 г.)


Альтернативная ссылка латинскими символами: vestnik-nauki.com/article/6601



Нашли грубую ошибку (плагиат, фальсифицированные данные или иные нарушения научно-издательской этики) ?
- напишите письмо в редакцию журнала: zhurnal@vestnik-nauki.com


Вестник науки СМИ ЭЛ № ФС 77 - 84401 © 2022.    16+




* В выпусках журнала могут упоминаться организации (Meta, Facebook, Instagram) в отношении которых судом принято вступившее в законную силу решение о ликвидации или запрете деятельности по основаниям, предусмотренным Федеральным законом от 25 июля 2002 года № 114-ФЗ 'О противодействии экстремистской деятельности' (далее - Федеральный закон 'О противодействии экстремистской деятельности'), или об организации, включенной в опубликованный единый федеральный список организаций, в том числе иностранных и международных организаций, признанных в соответствии с законодательством Российской Федерации террористическими, без указания на то, что соответствующее общественное объединение или иная организация ликвидированы или их деятельность запрещена.